Why did you choose this painting?

I painted this painting to describe my feelings about land-grab protests. Under the U Thein Sein government in 2013, there were confrontations because of military land grabs. There were protests all over the country. It was also based on what I felt when the lands of farmers and poor people were seized in Letpadaung. I feel at peace when I see people planting trees. They don’t have to be farmers, and it doesn’t matter what they’re planting. I just have a good feeling when I see people working on a farm. It’s peaceful to me. The painting reflects my mental state from those times. I also wanted to show my gratitude to farmers.

Has life for you as a painter changed in the past decade?

There are no interventions and censorship now. To tell you the truth, they can’t pay attention to us. They’re busy with other issues. You can do whatever you want at the moment. I can’t say there are any other good changes. The art market suffered a nosedive when tourists stopped coming. It has a lot to do with the black spot on our country’s reputation. To be honest, our artworks don’t have a domestic market. We just depend on tourists and foreign collectors. So there’s been a large decline in the past five years. It used to be pretty good.

Has Myanmar changed in the past decade?

There are fewer men in the villages now. They went to foreign countries such as Malaysia to find jobs. So today there are no real workers in the villages. Instead, their wives have to manage the farms. That’s why my paintings usually feature women. I think there have been some changes. The government supports agriculture to some extent. It gave some compensation to farmers for their land. But the farmers continue to have a hard time making ends meet. We’re a family of farmers, including my grandparents. They keep themselves occupied with farming. They hardly ever have a good year. They just keep working for their bellies.

9 February 2020

I

ထားဝယ်လေး

ဒီပန်းချီကားကို ဘာလို့ ရွေးတာလဲ။

လယ်ယာမြေပြဿနာတွေနဲ့ ပတ်သက်တဲ့ဆန္ဒပြပွဲအကြောင်းကို ခံစားပြီး ဒီကားကို ရေးဖြစ်တာပါ။ အရင် ဦးသိန်းစိန်အစိုးရလက်ထက် ၂၀၁၃တုန်းက စစ်တပ်က သိမ်းထားတဲ့ လယ်တွေနဲ့ပတ်သက်ပြီး ထိပ်တိုက်တွေ့တဲ့အချိန်။ အဲ့တုန်းက တစ်နိုင်ံလုံး ဆန္ဒပြပွဲတွေဖြစ်တယ်။ နောက်ပြီး လက်ပတောင်းကြေးနီနဲ့ပတ်သက်ပြီးတော့ လယ်သမား အခြေခံလူတန်းစားတွေဖြစ်တဲ့ စိုက်ပျိုးရေးသမားတွေရဲ့ မြေသိမ်းခံရမှုနဲ့ပတ်သက်ပြီး ခံစားမှုတွေဖြစ်လာလို့ ဒီကားကို ရေးဖြစ်တာပါ။ ကျနော်က အပင်စိုက်တဲ့လူတော်တော်များများကို တွေ့လို့ရှိရင် စိတ်ချမ်းသာတယ်။ လယ်သမားမှမဟုတ်ဘူး။ ဘာပင်ပဲဆိုက်ဆိုက် ဒီနှစ်ရှည်ပင်တွေပဲစိုက်စိုက်ပေါ့။ စိုက်ခင်းလေးတွေမြင်ရတယ်။ အဲ့စိုက်ပျိုးရေးသမားလေးတွေ အလုပ်လုပ်နေတာ တွေ့လို့ရှိရင် စိတ်တစ်မျိုးခံစားရတယ်။ ငြိမ်းချမ်းတဲ့ပုံစံမျိုးပေါ့နော်။ စိတ်ချမ်းသာသလို ဘာလိုလို။ အဲ့လိုခံစားရပြီးတော့ ဒီလိုမျိုးပန်းချီကားတွေ ထွက်လာတာပေါ့နော်။ သစ်ပင်စိုက်ပျိုးတဲ့သူတွေကို ဂုဏ်ပြုတဲ့အနေနဲ့လည်းဖြစ်မှာပေါ့။

ပြီးခဲ့တဲ့ဆယ်စုနှစ်အတွင်း မြန်မာနိုင်ငံမှာ အပြောင်းအလဲတွေရှိတယ်ထင်လား။

ရွာတွေမှာက ယောင်္ကျားတွေက သိပ်မရှိတော့ဘူး။ မလေးရှားထွက် နိုင်ငံခြားထွက် အလုပ်လုပ်နေကြတယ်။ ရွာမှာကျန်ခဲ့ပြီး တစ်ကယ်အလုပ်လုပ်တဲ့လုပ်သားတွေ သိပ်မရှိတော့ဘူး။ အိမ်ထောင်ရှင်အမျိုးသမီးတွေပဲ ကိုယ့်လယ်ယာမြေကို ဦးဆောင်ပြီး စိုက်ပျိုးရေးလုပ်ကိုင်နေရတဲ့ အနေအထားမှာရှိတယ်။ ဒါကြောင့် ပန်းချီမှာ အမျိုးသမီးတွေကိုပဲ တော်တော်များများ ရေးဖြစ်တာများတယ်။ အခုအချိန်မှာ ဘယ်လိုကွာခြားလဲဆိုတော့ နည်းနည်းလေးတော့ ရွေ့သွားတယ်လို့ထင်ပါတယ်။ စိုက်ပျိုးရေးဘက်ကို အစိုးရကလည်း နည်းနည်းလေး ပံ့ပိုးပေးတဲ့အနေအထားမှာရှိတယ်။ လယ်ယာမြေပြန်လျော်ပေးတာရှိတယ်။ အဓိကကတော့ စိုက်ပျိုးရေးသမားတွေရဲ့ ဘဝတွေက အရင်တုန်းက တော်တော်များများက အဆင်မပြေကြဘူး။ စားဝတ်နေရေး ရုန်းကန်နေရတာချည်းပဲ။ ကျနော်တို့လည်း ကျနော့် ဘိုးဘွား လက်ထက်အကုန်လုံး လယ်သမားတွေပဲ။ လယ်ယာမြေနဲ့အလုပ်လုပ်ခဲ့တဲ့လူတွေဆိုတော့။ ပတ်ချာလည်လိုက်နေတာပဲ။ အဆင်ပြေတဲ့နှစ်တောင်သိပ်မရှိပါဘူး။ ဝမ်းစာအတွက် ကျောင်းနေရတဲ့ အနေအထားတွေပဲများတယ်။

ပြီးခဲ့တဲ့ဆယ်စုနှစ်အတွင်း ပန်းချီဆရာတစ်ယောက်အနေနဲ့ ဘဝမှာ အပြောင်းအလဲတွေရှိလား။

အတားအဆီးအနှောက့်အယှက်မရှိဘူး။ အခုလောလောဆယ်တော့ စိစစ်ရေးမရှိတော့ဘူး။ အမှန်အတိုင်းပြောရရင်တော့ ကျနော်တို့ဘက်ကိုလည်း သူတို့က အာရုံစိုက်ဖို့မရှိပါဘူး။ တခြားပြဿနာတွေဖြေရှင်းနေရတာနဲ့ သူတို့ဟာသူတို့ ရှုပ်ယှက်ခတ်နေတော့။ လောလောဆယ်မှာ လုပ်ချင်တာလုပ်လို့ရတဲ့ အနေအထားရှိပါတယ်။ အပြောင်းအလဲကတော့ တိုးတက်တယ်လို့ ပြောလို့မရဘူး။ စျေးကွက်အနေအထားအရတော့ အကုန်ထိုးဆင်းနေတာပဲ။ ခရီးသွားတွေက အကုန်လုံးရပ်တန့်ကုန်ပြီ။ ကျနော်တို့ နိုင်ငံပုံရိပ်က အမဲဆက်ထင်ထားတော့ အဲ့ဒါနဲ့ အများကြီးပတ်သက်တာပေါ့။   ကျနော်တို့သွားတဲ့ လမ်းကြောင်းတွေ ကျနော်တို့ရဲ့ အနုပညာတွေက အမှန်အတိုင်းပြောရရင် ပြည်တွင်းမှာ ဘယ်လိုမှ စျေးကွက်မရှိဘူး။ နိုင်ငံခြားသား ဧည့်သည်တွေ နိုင်ငံခြားက collector တွေ ဝယ်တဲ့ဟာလောက်ပဲ ကျနော်တို့က အမှီပြုပြီးသွားနေရတော့လေ လုံးဝကို ဒီလေးငါးနှစ်လောက်မှာ လုံးဝကို စံချိန်ကျသွားတာပေါ့နော်။ အရင်တုန်းကဆို အနေအထားက တော်တော်ကောင်းပါတယ်။

၂၀၂၀ ဖေဖော်ဝါရီ ၉