Why did you choose this painting?

I like Buddhist philosophy, and my paintings are influenced by Buddhist concepts. The Buddha said life is full of suffering, and people face trouble from birth to death. That’s what I wanted to say in this painting. While I was working on it, the political climate of our country was not very free and open. It was during the political transition with student protests against proposed education reforms. At that time, I was an editor at Pansodan Journal. Due to the nature of our work, we knew the student groups very well. We always heard what was happening to them. And I personally knew some kids who took part in the marches. So for an entire month, I was anxious. We kept hearing they’re coming to Mandalay, and then Myingyan. I was unsettled in those days. I created this painting during that period.

Has life for you as a painter changed in the past decade?

When I started my career as an artist in 2000, there were so many restrictions. After 2013, the censorship board no longer existed and there was more freedom. More freedom to show what you want to show. Back then, you couldn’t use the internet freely. You couldn’t freely create poetry and art. Now there’s more freedom. Sometimes artists use freedom quite a lot. In art, poetry and literature, we weren’t allowed to write about sex. The censorship board would suppress it. Now there are no restrictions. But there’s no absolute freedom. For example, when an audience member is offended by an artist’s work on politics or religion and reports it to the authorities, we need to face the consequences. And because of social media, news spreads very fast. Since 2010, news has spread very fast whether you do good or bad things. And it dissipates quickly. You become famous suddenly. And then people think it’s nothing and fame disappears just as suddenly.

18 February 2020

I

ထူးအောင်ကျော်

ဒီပန်းချီကားကို ဘာလို့ ရွေးတာလဲ။

ကျနော်က ဗုဒ္ဓ အတွေးအခေါ်ကို သဘောကျတယ်။ ကျနော် ရေးလို့ရှိရင် အဲ့ဒီလို concept များတယ်။ ဗုဒ္ဓက ပြောတယ်။ ဘဝဆိုတာ ဒုက္ခကြီးနဲ့ ပြည့်နှက်နေတဲ့ အရာတစ်ခုပဲ။  လူတွေကလည်း တစ်သက်လုံးမွေးတဲ့အချိန်ကစပြီး သေတဲ့အထိ ဒုက္ခက တစ်ခုပြီးတစ်ခု ရင်ဆိုင်နေရတာ။ အဲ့ဒါလေးကို ပြောချင်တာ။ ကျနော် အဲ့လို ရေးနေတဲ့ အချိန်တုန်းကဆိုရင် ကျနော်တို့ဆီမှာ နိုင်ငံရေးအခင်းအကျင်းက တအားကြီးလွတ်လပ်ပွင့်လင်းမှု သိပ်မရှိသေးဘူး။ နိုင်ငံရေးအပြောင်းအလဲတွေကြားမှာမှ စပ်ကူးမတ်ကူးကာလမှာကလည်း ကျောင်းသား အရေးအခင်းတွေဘာတွေရော ဖြစ်တဲ့အချိန်ပေါ့။ အဲ့ဒီအချိန်မှာ ကျနော်က ပန်းဆိုးတန်းဂျာနယ်မှာ အယ်ဒီတာ လုပ်နေတဲ့အချိန်ဗျ။ ကျနော်တို့က ဂျာနယ်လုပ်နေတယ်ဆိုတော့ ကျောင်းသားအဖွဲ့အစည်းတွေနဲ့ ရင်းနှီးတယ်။ သူတို့ ဘာတွေပဲ ဖြစ်နေပလေ့စေ သူတို့ဘက်က သတင်းတွေက ကျနော့်ဆီကို တက်လာနေတာ။ အရေးအခင်းမှာပါတဲ့ တချို့ကလေးတွေကျတော့ ကျနော်က လူချင်းပါသိတယ်ဗျာ။ အဲ့အခါကျတော့ တစ်လလုံးလောက်နီးပါး သိပ် စိတ်မချမ်းသာဘူး။ သူတို့ တော်ကြာကျတော့ မန္တလေးကနေပြီး ဘယ်ကို ရောက်နေပြီး မြင်းခြံကို ရောက်နေပြီ။ ရက်အရှည်ကြီးအတောအတွင်းမှာက တစ်ရက်မှ စိတ်က အဆင်မပြေဘူး။ အဲ့ဒီအချိန်မှာ ဒီကားကို ရေးဖြစ်တာပါ။

ပြီးခဲ့တဲ့ဆယ်စုနှစ်အတွင်း ပန်းချီဆရာတစ်ယောက်အနေနဲ့ ဘဝမှာ အပြောင်းအလဲတွေရှိလား။

ကျနော်တို့ ပန်းချီစရေးတဲ့ ၂၀၀၀−၂၀၀၁ လောက်မှာ တအားကျပ်တည်းတယ်ဗျ။ ၂၀၁၃ ကနေ ဒီဘက်နောက်ပိုင်း ဆင်ဆာဘုတ် မရှိတဲ့အခါကျတော့ ရေးရတာ လွတ်လွတ်လပ်လပ်တော့ရှိလာတယ်။ ကိုယ်ပြချင်တာကို ပြဖို့ လွတ်လပ်ခွင့် နည်းနည်းလေးရလာတယ်။ အရင်တုန်းကဆိုရင် အင်တာနက်တောင်မှ လွတ်လွတ်လပ်လပ်မသုံးရတဲ့ခေတ်ဗျာ။ ကဗျာတွေ ပန်းချီတွေ ရေးတာကအစ လွတ်လွတ်လပ်လပ်မလုပ်ရတဲ့ခေတ်။ အဲ့ဒါလေးတွေက နည်းနည်းလွတ်လပ်လာတယ်။ လွတ်လပ်လာတဲ့အခါမှာ အနုပညာလက်ရာတွေထဲမှာ လွတ်လပ်မှုကို တချို့တွေဆိုရင် တအားကြီး အင်တိုက်အားတိုက် သုံးလိုက်တာပေါ့။ ပန်းချီတွေ ကဗျာတွေ စာပေတွေမှာဆိုလို့ရှိရင် ကျနော်တို့ အရင်တုန်းက လိင်ကိစ္စနဲ့ပတ်သက်တာဆို သိပ်ပြီး ရေးလို့မရဘူး။ စိစစ်ရေးက ဖြတ်ချတာ။ အဲ့ဒါတွေက မရှိတော့ဘူး။ ဒါပေမယ့် အလုံးစုံ လွတ်လပ်မှုရှိလားဆိုတော့ မရှိဘူးဗျ။ ဥပမာ ကျနော်တို့ကတော့ ဖန်တီးလိုက်တယ်ပေါ့နော်။ အနုပညာသမား တစ်ယောက်က ဖန်တီးလိုက်တယ်။ ဒါပေမယ့် ဖန်တီးလိုက်တာကို လာကြည့်တဲ့ပရိတ်သတ်တစ်ယောက်ကတော့ ဒီဟာက ဘာသာရေး သို့မဟုတ် နိုင်ငံရေး ညှိတယ်ပေါ့ဆိုပြီး တာဝန်ရှိတဲ့ အဖွဲ့အစည်းတွေကို သွားပြောတယ်ဆိုရင်တော့ ကျနော်တို့က အဲ့ပြဿနာကို ဖြေရှင်းရတုန်းပဲ ရင်ဆိုင်ရတုန်းပဲ။ ပြီးတော့ ဆိုရှယ်မီဒီယာအားကောင်းလာတော့ ဖြစ်ရင် တအားပြန့်တာမြန်တယ်။ ဥပမာ တစ်ယောက်ယောက်ကနေပြီးတော့ ကောင်းတာပဲလုပ်လုပ် ဆိုးတာပဲလုပ်လုပ် ၂၀၁၀ နောက်ပိုင်းမှာ တအားပြန့်တာလည်းမြန်တယ်။ ပြီးလို့ရှိရင် ပျောက်တာလည်းမြန်တယ်။ ချက်ချင်းနာမည်ကြီးသွားမယ်။ ပြီးရင် ဘာမှမဟုတ်ပါဘူးဆိုပြီး ပြန်ပျောက်သွားမယ်။

၂၀၂၀ ဖေဖော်ဝါရီ ၁၈