Why did you create this painting?

In this painting there’s a slight smile on the Buddha’s face. I based it on a marble Buddha statue with patches of gold covering. I first got the idea when I visited a pagoda where people were putting gold plate on a marble statue. I started working on my Buddha series in 2015. I prefer close-up paintings to wide views and landscapes. I wanted to work on portraits in 2015 and settled on making paintings of the Buddha. The image of the Buddha is sacred for Buddhists. And people still value, worship and follow his philosophy and teachings. So I started working on my Buddha series. I made stamps of letters and images and used them to depict the face of the Buddha. On the painting you can see little images I made using stamps. In Buddhist belief, numerous people attain Buddhahood. They all share a common goal. So there are many little Buddhas, but there’s only one Buddha statue in the middle.

Has life for you as a painter changed in the past decade?

There were many exhibitions between 2010 and 2015. As the country started to change, artists’ output changed too. There was no more censorship and you could paint whatever you liked. Previously, you couldn’t have nude paintings in an exhibition. But now you can. In the period from 2010 to 2014, artists from Myanmar could go on overseas trips. But since 2017 there’s not been much innovation. It’s something to do with the market. In 2015, the country experienced important changes and a lot of international media came in. Some even wondered which city would become the heart of the Southeast Asian art world, and whether it might be Yangon. Global media were very interested in contemporary Burmese art. But we don’t see that now. And international interest has decreased because of the political situation.

18 February 2020

I

ခင်ဇော်လတ်

ဒီပန်းချီကားကို ဘာလို့ ရွေးတာလဲ။

ဒီပန်းချီကားရဲ့ ဘုရားမျက်နှာတော်ပုံမှာ သူက နည်းနည်း ပြုံးသယောင်ယောင်လေးဖြစ်နေတဲ့ ပုံပေါ့လေ။ ကျောက်ဘုရားဆင်းတုမှာ ရွှေတွေကွာနေတဲ့ဟာကို ဆွဲထားတာ။ အိုင်ဒီယာရတာကတော့ ဘုရားကိုသွားရင်းနဲ့ စကျင်ကျောက်မှာ ရွှေတွေကပ်ပြီးတော့ ပူဇော်နေတာကို တွေ့ရင်းနဲ့ စိတ်ကူးရပြီးတော့ ဆွဲဖြစ်တာ။ ဘုရားပုံတွေစဆွဲဖြစ်တာက ၂၀၀၅ လောက်မှာ စပြီးဆွဲဖြစ်တာ။ ရှုခင်းတွေ view အကျယ်ကြီးတွေ ဆွဲရတာထက် close-up တွေ ဆွဲရတာပိုကြိုက်တယ်။ တစ်ယောက်ယောက်ရဲ့ပုံကို ၂၀၀၅ လောက်မှာ ဆွဲမယ်စဥ်းစားရင်းနဲ့ နောက်ကျတော့မှ ဘုရားပုံဆွဲမယ်ပေါ့လေ။ ဘုရားကျတော့ ဗုဒ္ဓဘာသာတွေအတွက်လည်း အထွတ်အမြတ်ဖြစ်တယ်။ ပြီးတော့ သူရဲ့အတွေးအခေါ်တွေ ဥာဏ်ပညာတွေကို လူတွေက အခုထက်ထိ ဆည်းကပ်နေကြတယ်၊ ပူဇော်နေကြတယ်၊ အဲ့ဒါတွေကို လိုက်နာနေကြတယ်။ လေးစားရတဲ့ အနေနဲ့ သူ့ရဲ့ပုံကို စပြီးဆွဲဖြစ်တာ။ အဲ့တုန်းကတော့ တံဆိပ်တုံးတွေနဲ့ စာတွေလုပ်၊ ပုံတွေလုပ်ပြီး တံဆိပ်တုံးထုပြီး ဘုရားရဲ့မျက်နှာတော်ကို ပေါ်အောင်ဆွဲတာပေါ့။ အဲ့ဒီပန်းချီကားပေါ်မှာ တံဆိပ်သေးသေးလေးတွေ နှိပ်ထားတဲ့ ဘုရားမျက်နှာတွေ့လိမ့်မယ်။ ဗုဒ္ဓဘာသာမှာ ယုံကြည်တာက ဘုရားတွေက အများကြီးပွင့်ခဲ့တယ်။ ဒါပေမယ့် သူတို့ရဲ့ ရည်ရွယ်ချက်ကတော့ တစ်ခုတည်းရှိတယ်။ အဲ့တော့ ဘုရားသေးသေးလေးတွေ အများကြီး ဒါပေမယ့် အလယ်မှာ ဘုရားဆင်းတုကြီးကတစ်ခု။

ပြီးခဲ့တဲ့ဆယ်စုနှစ်အတွင်း ပန်းချီဆရာတစ်ယောက်အနေနဲ့ ဘဝမှာ အပြောင်းအလဲတွေရှိလား။

၂၀၁၀ နဲ့ ၂၀၁၅ ဝန်းကျင်မှာ ပြပွဲတွေတော်တော်များများ လုပ်ဖြစ်တယ်။ တိုင်းပြည်ရဲ့ အပြောင်းအလဲ လည်းဖြစ်တော့ ပန်းချီဆရာတွေရဲ့ ဖန်တီးမှုတွေလည်း ပြောင်းလဲလာတယ်။ နောက်ပိုင်းမှာ စိစစ်ရေး မရှိတော့ဘူးဆိုတော့ ကိုယ်ဆွဲချင်တဲ့ဟာကိုယ့်ဘာသာဆွဲလို့ရတယ်။ အရင်တုန်းက nude တွေဆိုလည်း ဆွဲချင်ရင်ဆွဲ ပြလို့မရဘူးပေါ့။ အဲ့နောက်ပိုင်းမှာတော့ ပြခွင့်ရလာကြတာပေါ့။ ဆိုတော့ ၂၀၁၀ ကနေ ၂၀၁၅ အထိ နိုင်ငံတကာမှာလည်း မြန်မာပြည်က artist တွေ သွားနိုင်လာတယ်။ exchange တွေဘာတွေလည်းဖြစ်လာတယ်။ ၂၀၁၇ က စပြီး နည်းနည်းလေး ပြန်ငြိမ်သွားတယ်တွေ့ရတာပေါ့။ စျေးကွက်ရဲ့အနေအထားနဲ့လည်း ဆိုင်မယ်ထင်တယ်။ ပန်းချီဈေးကွက်က ၂၀၁၅−၁၆ ဝန်းကျင်မှာကျတော့ တိုင်းပြည်က အပြောင်းအလဲ၊ မီဒီယာတွေက မျိုးစုံလာတယ်လေ။ တချို့ဆိုရင် အရှေ့တောင်အာရှရဲ့ ဘယ်မြို့မှာ အနုပညာရဲ့  heart ဖြစ်လာမလဲ၊ ရန်ကုန်ကရော ဘယ်လိုအနေအထားမှာရှိနိုင်မလဲလို့ မေးတဲ့ဟာမျိုးတွေလည်းရှိတယ်။ နိုင်ငံတကာ မီဒီယာတွေက မြန်မာပြည်ရဲ့ လက်ရှိအနုပညာအပြောင်းအလဲကို စိတ်ဝင်စားတယ်။ နောက်ပိုင်းမှာတော့ သိပ်မတွေ့တော့ဘူး။ နောက်တစ်ခါ နိုင်ငံရေးအခြေအနေကြောင့် ပြည်ပက ဝင်တာတွေလည်း နည်းလာတာပေါ့။

၂၀၂၀ ဖေဖော်ဝါရီ ၁၈