Why did you choose this painting?

The Rakhine drum is part of my life. My father is a school art teacher with an interest in Rakhine culture. I’ve always felt I was born with art and with the drum. I learned the basics of art and local history from my father. I’ve been playing the drum ever since I can remember. I teach the drum team of the Rakhine Men and Women Sweeping Groups at Shwedagon Pagoda. I based this painting on that aspect of my life. It’s a self-portrait. When I create paintings, I prioritize my feelings. With this one I wanted to revitalize the Rakhine drum that exists in my heart. The drum is only played on auspicious occasions such as the ordination of monks and Rakhine Thingyan. Drummers have to be religious. They mustn’t drink before playing. As a player myself, I was capturing the expression and mental state of those who play. I painted a full series to express the delight I feel after playing. I also added silver coins used in the Rakhine kingdom in 600 AD.

Has life for you as a painter changed in the past decade?

I think these paintings are from 2010 and 2011. I painted them between my first and second solo shows. After that, I had two more shows. A lot has changed because I’ve made many different series. At first I relied on visual presentation. Then I slowly evolved to emphasize psychological dimensions. Broadly speaking, there are good and bad things everywhere. There’s no censorship in Myanmar now. About 15 members of the censorship board came to my first solo show. We could go ahead only with their permission. But during the U Thein Sein administration censorship ceased. It’s arguably an important change for Myanmar art. Censorship focused on minor details. The paintings I’m doing today wouldn’t have got through. They’d think I’m disparaging the country. Now that we have a chance to express ourselves freely, there’s more interest at home and abroad.

Has Myanmar changed in the past decade?

Just as I welcome change, there are many things that haven’t changed as we expected. For example, we now enjoy freedom of expression and freedom of speech. But there are so many behind-the-scene powers restraining us citizens of Myanmar.

29 May 2020

I

ကောင်းကျော်ခိုင်

ဒီပန်းချီကားကို ဘာလို့ ရေးတာလဲ။

ရခိုင်စည်ဆိုတာက ကျနော့် ဘဝရဲ့ တစ်စိတ်တစ်ပိုင်းပဲ။ ကျနော့်အဖေက ကျောင်းတွင်း ပန်းချီဆရာ လည်းဖြစ်သလို ရခိုင်ရိုးရာကို လိုက်စားတဲ့ စည်တော်ဆရာလည်းဖြစ်တယ်။ ငယ်ငယ်လေးတည်းက ပန်းချီရယ် ရခိုင်စည်တော်ရယ်က ကျနော့်ရဲ့ မွေးရာပါဖွားဖက်တော်လိုဖြစ်နေတာ။ ကျနော်က ပန်းချီအခြေခံရော ရခိုင်နဲ့ပတ်သက်တဲ့ သမိုင်းကြောင်းတွေကိုရော ကျနော့်အဖေဆီက သင်ခဲ့ရတာ။ မှတ်မိတဲ့အရွယ်ကတည်းက အခုထိ ရခိုင်စည်တော်တီးခဲ့တာ။ ရွှေတိဂုံစေတီတော် ရခိုင်မောင်မယ် တံမြက်စည်းလှဲအသင်းရဲ့ ရခိုင်စည်တော်အဖွဲ့မှာ ကျနော်က စည်တော်သင်ပေးတဲ့ ဆရာတစ်ယောက်။ ပန်းချီကားအနေနဲ့ရေးမယ်ဆိုတော့ ကျနော့်ရဲ့ ဘဝတစ်စိတ်တစ်ပိုင်း စည်တော်တီးခြင်းဆိုတဲ့ အကြောင်းအရာကို အခြေခံလိုက်တာပေါ့။ ဒီပန်းချီကားက self portrait ပဲ။ အဲ့ဒီမှာ ကျနော်က ပန်းချီကားတွေ ဖန်တီးတဲ့အခါမှာ ကိုယ့်ရဲ့ အတွင်း စိတ်သဏ္ဍာန်မှာရှိနေတဲ့ ခံစားချက်ကို ဦးစားပေးပြီးရေးတယ်။ ဒီပန်းချီကားရေးဖြစ်တာက ကျနော့်ရဲ့ နှလုံးသားမှာရှိနေတဲ့ ရခိုင်စည်တော်တွေကို ပြန်အသက်သွင်းတာပဲ။ ရခိုင်စည်တော်ဆိုတာ ရခိုင်လူမျိုးတွေအတွက် မင်္ဂလာရှိတဲ့ အခမ်းအနားတွေဖြစ်တဲ့ ရှင်ပြုပွဲ၊ ရခိုင်သင်္ကြန်တို့လို အခမ်းအနားတွေမှာ တီးတာ။ တီးတဲ့သူတွေကလည်း ဘာသာတရားကိုင်းရှိုင်းရတယ်၊ အရက်သေစာ သောက်ပြီး မတီးရဘူး။ ကျနော်က စည်တော်ကိုတီးလာတော့ တီးတဲ့သူတွေရဲ့ expression တီးတဲ့အချိန်မှာ ဖြစ်ပေါ်တဲ့စိတ်ကို ဖော်ထုတ်လိုက်တာ။ ရခိုင်စည်တီးပြီးသွားတဲ့အခါကျတော့ အဲ့မှာ ခံစားရတဲ့ ပီတိတို့ကို စီးရီးလိုက်ရေးဖြစ်တာ။ ဖန်တီးရင်းနဲ့ပဲ နောက်ထပ် ရခိုင်ပြည်မှာ အေဒီ ၆ ရာစုခေတ်က သုံးခဲ့တဲ့ ငွေဒင်္ဂါးတွေ ထည့်တယ်။

ပြီးခဲ့တဲ့ဆယ်စုနှစ်အတွင်း ပန်းချီဆရာတစ်ယောက်အနေနဲ့ ဘဝမှာ အပြောင်းအလဲတွေရှိလား။

ကျနော်ထင်တယ် အဲ့ပန်းချီကားတွေကို ၂၀၁၀-၂၀၁၁ လောက်က ရေးတာ။ အဲ့ဒါကျနော့်ရဲ့ first solo show နဲ့ second solo show ကြားမှာ ရေးဖြစ်တဲ့ကားတွေ။ ကြားမှာ ဆိုလိုရှိုး နှစ်ပွဲလုပ်ဖြစ်တယ်။ စီးရီးတွေလည်း အများကြီးရေးတယ်ဆိုတော့ အများကြီး ပြောင်းသွားပြီ။ အစောပိုင်းက အမြင်ပိုင်းဆိုင်ရာ visual ကိုအားပြုတယ်။ အဲ့ကနေမှ တဖြည်းဖြည်း စိတ်ပိုင်းဆိုင်ရာကို အသားပေးလာတယ်လို့ပြောလို့ရတယ်။ ယေဘူယျအားဖြင့်ကတော့ ဘယ်နေရာပဲဖြစ်ဖြစ် ကောင်းခြင်းဆိုးခြင်းနှစ်မျိုးဖြစ်နေတာပေါ့။ ဆင်ဆာက မြန်မာပြည် ပန်းချီလောကမှာမရှိတော့ဘူး။ ကျနော် first solo show တုန်းက ဆင်ဆာလူကြီးတွေ ၁၅ ယောက်လို့ ကျနော့်ပြပွဲကို လာတယ်။ သူတို့ဆီက ခွင့်ပြုချက်ရမှပဲ ကျနော်တို့က ပြလို့ရတယ်။ ဒါပေမယ့် ဦးသိန်းစိန်အစိုးရတက်လာတဲ့ အချိန်မှာ ဆင်ဆာဆိုတာ မရှိတော့ဘူး။ မြန်မာနိုင်ငံပန်းချီအနေနဲ့ အပြောင်းအလဲတစ်ခုလို့ ပြောရမယ်။ ဆင်ဆာဆိုတာ ဘာမဟုတ်တဲ့ ကိစ္စတွေကို ဆင်ဆာဖြတ်တာ။ ကျနော်တို့ အခုရေးနေတဲ့ကားတွေဆို ပြခွင့်ရမှာမဟုတ်ဘူး။ ဒီကောင်တွေ တိုင်းပြည်ကို သိက္ခာချနေတယ် ထင်ချင်ထင်မှာ။ အနုပညာကို ပွင့်ပွင့်လင်းလင်း ချပြလို့ရတော့ ပြည်တွင်း ပြည်ပက လူတွေ စိတ်ဝင်စားမှုပိုရလာတယ်လို့ပြောလို့ရတယ်။

ပြီးခဲ့တဲ့ဆယ်စုနှစ်အတွင်း မြန်မာနိုင်ငံမှာ အပြောင်းအလဲတွေရှိတယ်ထင်လား။

အပြောင်းအလဲကို ကြိုဆိုသလို ကျနော်တို့ မျှော်မှန်းသလောက် မပြောင်းလဲတာ တော်တော်များများ ရှိပါတယ်။ ဥပမာအားဖြင့် လွတ်လပ်စွာ ဖန်တီးခွင့်၊ လွတ်လပ်စွာ ပြောဆိုခွင့်ရှိလာတယ်။ မြန်မာနိုင်ငံသားတွေအတွက် နောက်ကွယ်မှာ ထိန်းချုပ်မှုတွေက အခုထိရှိနေတုန်းပဲ။

၂၀၂၀ မေ ၂၉