Why did you choose this painting?

When I graduated from art school, I asked myself what kind of artist I wanted to be. As I’m a Myanmar artist, I wanted my paintings to represent Myanmar. I needed a character to represent economic and social images of Myanmar people. Daw Aung San Suu Kyi became my character. Back in 2009, she couldn’t be painted. You couldn’t even use the colour red. I hid what was happening in Myanmar behind the character. In this painting, the colour green and the ogre’s head depict the military dictatorship. The censorship board rejected it three times. Because of censorship, I didn’t do any shows at all in 2010. Instead, I continued to work on this series. Only when censorship was relaxed in 2012 was this painting displayed in my first solo show.

Has life for you as a painter changed in the past decade?

The first change was trying to live through art in Yangon after I graduated from art school. Initially, I made a living by drawing caricatures so I had money to make art and pitch it to galleries. I struggled for a decade to become an artist. Hundreds graduated from my art school every year. But I only saw one or two of them become artists. I sacrificed a lot. Now I’ve become an artist, but I’m trying to become an international artist. A window has been opened for me to enter the international art scene. I’ve found a ladder. I’m climbing it step by step. I’ve done an art residency in a foreign country. I’ve won an award at an international art competition in Taipei. Museums in Germany have collected my paintings. The decade in Myanmar was abysmal in terms of art. If foreigners didn’t buy paintings through galleries, we’d never sell them. In Myanmar, rich people only buy paintings from Bogyoke Market that sell for 20,000 or 30,000 kyats. Now Myanmar people are gradually realizing the value of art. In 2020, art is being added to the school syllabus so people will be familiar with it and will know its value in the future.

Has Myanmar changed in the past decade?

As we were under a military dictatorship, we live with misery and despair. As an artist, I put my sorrow into my paintings. But I rarely create that kind of painting now. Instead of revolution and woe, I paint what I find in my mind. All of this is taking place during a transition from one government to another. I want to pursue art alone. I no longer want to talk about these things. I’m only interested in what I will discover next. That’s why I no longer accept interview requests. I don’t want to think about politics and art. I don’t have to talk about how bad the military government was. I only want to pursue tenderness and the depth of art.

26 May 2020

I

ဇွဲရန်နိုင်

ဒီပန်းချီကားကို ဘာလို့ ရွေးတာလဲ။

ပန်းချီကျောင်းဆင်းတော့ ဘယ်လိုပန်းချီဆရာ ဖြစ်ချင်လဲဆိုတာ ကိုယ့်ဘာသာကိုယ်မေးတာပေါ့။ ကျနော်က မြန်မာပန်းချီဆရာတစ်ယောက်ဖြစ်တဲ့အတွက် ရေးတဲ့ ပန်းချီကားတွေက မြန်မာကို ကိုယ်စားပြုတဲ့ ပန်းချီကားတွေ ဖြစ်ချင်တယ်။ မြန်မာတွေရဲ့ စီးပွားရေး လူမှုရေးကိုကိုယ်စားပြုဖို့အတွက် ကျနော့်မှာ ဇာတ်ကောင်လိုတယ်။ ဒေါ်အောင်ဆန်းစုကြည်ကို ဇာတ်ကောင်အနေနဲ့တွေ့တယ်။ အဲ့ဒီအချိန် ၂၀၀၉ လောက်က ဒေါ်အောင်ဆန်းစုကြည်ကို ရေးလို့မရဘူး။ အနီရောင်ကိုတောင် ရေးခွင့်မရှိဘူး။ အဲ့ဇာတ်ကောင်ထဲမှာ မြန်မာနိုင်ငံရဲ့ အကြောင်းအရာတွေ၊ မြန်မာနိုင်ငံမှာ ဖြစ်ပျက်နေတာတွေကို နောက်ကွယ်မှာ မြုပ်ပြီး ရေးရတယ်။ အစိမ်းနဲ့ ဘီလူးခေါင်းရယ်က စစ်အာဏာရှင်စနစ်ကို ဖော်ညွှန်းတယ်။ ဒီကားကို သုံးကြိမ်တိုင်တိုင် ပြပွဲ တင်ခဲ့ပေမယ့် သုံးကြိမ်လုံး ဆင်ဆာမိတယ်။ အမြဲတမ်းဖြုတ်ချခံရတော့ ၂၀၁၀ တစ်နှစ်လုံးကို ပြပွဲမလုပ်တော့ဘူး။ မလုပ်ပဲနဲ့ ဒီစီးရီးကိုပဲ ဆက်ရေးနေဖြစ်တယ်။ ၂၀၁၂ လောက်မှာမှ ဆင်ဆာက အားလျော့သွားတဲ့အချိန် ပထမဆုံး ဆိုလိုမှာ ပြဖြစ်တယ်။

ပြီးခဲ့တဲ့ဆယ်စုနှစ်အတွင်း ပန်းချီဆရာတစ်ယောက်အနေနဲ့ ဘဝမှာ အပြောင်းအလဲတွေရှိလား။

ပထမဆုံးအပြောင်းအလဲကတော့ ပန်းချီကျောင်းဆင်းပြီး ရန်ကုန်မှာ အဓိက ပန်းချီနဲ့ ရှင်သန်နိုင်မယ့်နေရာမှာ ခြေကုပ်ယူဖို့ကြိုးစားရတာပေါ့။ ပထမတော့ ကယ်ရီကေးချားတွေ ရေးရင်း အသက်မွေးဝမ်းကျောင်းပြုပြီး ပန်းချီကားလေးတွေရေး၊ gallery တွေကို လိုက်ပြပေါ့။ ပန်းချီဆရာဖြစ်ဖို့ဆယ်စုနှစ်တစ်ခု ရုန်းကန်လိုက်ရတယ်။ ကျနော်တို့ ပန်းချီကျောင်းက ရာနဲ့ချီပြီးဆင်းတယ်။ အဲ့ထဲက ပန်းချီဆရာဖြစ်တာဆိုလို့ တစ်ယောက် နှစ်ယောက် လောက်ပဲတွေ့တယ်။ ပန်းချီဆရာဖြစ်ဖို့ အများကြီးပဲ စွန့်လွှတ်ခဲ့ရတယ်။ အခု ပန်းချီဆရာဖြစ်ပြီးပြီဆိုတော့ နိုင်ငံတကာ ပန်းချီဆရာဖြစ်ဖို့ ထပ်ပြီးတော့ လုပ်နေတယ်။ နိုင်ငံတကာကို ထိုးဖောက်ဖို့က ပြတင်းပေါက်ပွင့်သွားပြီ။ လှေခါးတွေတွေ့သွားပြီ။ လှေကားထစ် တစ်ဆင့်ချင်းကို တက်နေရတယ်။ နိုင်ငံတကာကို residency နဲ့သွားဖူးတယ်။ တိုင်ပေ နိုင်ငံတကာ ပန်းချီပြိုင်ပွဲမှာ ဆုရဖူးတယ်။ ဂျာမနီက ပြတိုက်တွေမှာ ကျနော့်ပန်းချီကားတွေကို စုဆောင်းထားတာ ရှိတယ်။ မြန်မာပြည်မှာ ကျနော်ကြုံတွေ့ရတဲ့ ဆယ်စုနှစ်က ပန်းချီနဲ့ပတ်သက်လို့ နုံချာလွန်းတယ်။ gallery တင်လို့ နိုင်ငံခြားသားတွေ မဝယ်ရင် ပန်းချီကားဆိုတာ ရောင်းထွက်ဖို့  မရှိတဲ့ အနေအထားမျိုးပေါ့။ မြန်မာ သူဌေးတွေတောင်မှ ဗိုလ်ချုပ်ဈေးက နှစ်သောင်းသုံးသောင်းတန်လောက်ပဲ ဝယ်တယ်။ အခုကတော့ တဖြည်းဖြည်းနဲ့ မြန်မာတွေ ကြားထဲမှာလည်း ပန်းချီကားရဲ့ တန်ဖိုးကို စပြီး နားလည်စပြုလာပြီပေါ့။ ၂၀၂၀ ဆို ကျောင်းတွေမှာတောင် ပြဌာန်းတော့မယ်ဆိုတော့ နောက်ပိုင်းမှာ ပန်းချီကို ယဉ်ပါးသွားပြီး ပန်းချီရဲ့ တန်ဖိုးကို ပိုသိသွားမယ် ထင်ပါတယ်။

ပြီးခဲ့တဲ့ဆယ်စုနှစ်အတွင်း မြန်မာနိုင်ငံမှာ အပြောင်းအလဲတွေရှိတယ်ထင်လား။

စစ်အာဏာရှင်လက်ထက်ဆိုတော့ ဝေဒနာတွေနဲ့ နေရတာပေါ့။ အဲ့တော့ ပန်းချီဆရာလည်း ခံစားရတာလေးတွေကို ပန်းချီကားထဲ ထည့်ထည့်ပြီးရေးတာပေါ့။ အခုနောက်ပိုင်း အဲ့ဒါတွေကို သိပ်မရေးတော့ဘူး။ အခုနောက်ပိုင်းမှာ တော်လှန်ရေးတွေ ဝေဒနာတွေထက် စိတ်မှာ ရှာဖွေတွေ့ရှိတဲ့ အရာတွေလောက်ပဲ ကျနော်က ရေးတော့တယ်။ အစိုးရတစ်ခု အပြောင်းအလဲ တစ်ခုမှာ ဒါတွေက ပြီးသွားပြီ။ ကျနော်က ပန်းချီကို ပန်းချီသက်သက်ပဲ သွားချင်တော့တယ်။ အဲ့အကြောင်းတွေကိုလည်း ကျနော် မပြောချင်တော့ဘူး။ နောက်ထပ် ရှာဖွေတွေ့ရှိမယ့် အကြောင်းအရာတွေကိုပဲ စိတ်ဝင်စားတော့တာ။ အဲ့ဒါကြောင့် ကျနော် အင်တာဗျူးတွေလည်း သိပ်မလုပ်တော့ဘူး။ အရင်က စခဲ့တဲ့ စီးရီးတွေ နိုင်ငံရေးဆန်တာတွေကို မခံစားချင်တော့ဘူး။ ခံစားဖို့လည်း မလိုတော့ဘူး။ စစ်အစိုးရ မကောင်းကြောင်းကိုလည်း ကျနော် ပြောပြနေဖို့ မလိုတော့ဘူး။ အခုက အနုပညာနဲ့ပတ်သက်လို့ ဘယ်လို သိမ်မွေ့မှုတွေ နက်ရှိုင်းမှုတွေရှိလည်း ဆိုတာပဲ ကျနော် ရှာဖွေချင်တော့တယ်။

၂၀၂၀ မေ ၂၆